גישה ירוקה


כחלק מאורח חיינו, גם עבודתנו בהוצאה לאור מתאפיינת בגישה ירוקה. הוצאה לאור של הספר "אמת מטרידה" מאת אל גור, והקמת אתר "המוטרדים" הם דוגמאות לעשייה שלנו בתחום. כמו כן ליווינו את הפקתו של הספר "חוממות" - ספר ילדים בנושא התחממות כדור הארץ, ושני ספרים בסדרת "הרפתקאות דון והחיות"- העוסקים בזכויות בעלי חיים.
 
אנו מקדמות בשמחה ספרים העוסקים באיכות סביבה, אקולוגיה וסביבה בת-קיימא.
 
למרבה השמחה, גם בתחום זה מתרחש שינוי, והוא שמאפשר לנו להפיק "ספרים בגישה ירוקה". צברנו ידע רב בכל הקשור בהדפסה על נייר אקולוגי, נייר ממוחזר, דיו צמחית וכו', ואנו מקפידות להתעדכן בהתפתחויות בתחום. הנושא תופס תאוצה ואט אט גדל המגוון של הפתרונות הירוקים גם בתחום ההוצאה לאור.
 
להלן מדריך מושגים קצר:
 
נייר ממוחזר- עשוי מנייר שנאסף אחרי שימוש, והוא עובר תהליך של ריסוק, שטיפת הדיו וניקוי ומעובד שוב ליצירת נייר. הנייר הממוחזר הקלסי הוא אינו לבן, ומרקמו גס במקצת. כדי לעדן אותו משלבים לעיתים סיבים משאריות נייר חדש שלא עזבו את המפעל. כך מתקבל נייר עדין יותר, אך צבעו לא יהיה לבן. על פי ההגדרות המקובלות נייר ממוחזר הוא נייר המכיל לפחות 30% נייר שעבר שימוש.
 
נייר ממוחזר מולבן- כדי להביא להלבנת הנייר, הוא עובר תהליך שטיפה בכלור אשר מלבין אותו. תהליך זה אינו ידידותי לסביבה כלל, ומבחינה אקולוגית הוא מבטל את יתרון המחזור. למי שמעוניין להשתמש בנייר ממוחזר מטעמים אקולוגיים, לא מומלץ להשתמש בנייר זה.
 
נייר אקולוגי- הוא נייר רגיל, לא ממוחזר, שכל תהליך הייצור שלו נמצא בפיקוח: הוא מופק מעצים שנכרתים בפיקוח, תהליך הייצור מבוסס על אנרגיה ירוקה המגיעה ממקורות טבעיים כגון לוחות סולריים, טחנות רוח, גז טבעי וכו', וכמו כן, משתמשים בתהליך הפקת הנייר במים ממוחזרים בלבד. המפעלים המייצרים נייר אקולוגי משתמשים בחומרים כימיים אשר אינם מזהמים את הסביבה ועומדים בתקנים סביבתיים, כגון FSC, ISO1401  ועוד.
 
נייר אצות וקליפות – שיטה נוספת להפקת נייר מתבססת על חומרים טבעיים כגון קליפות תפוזים, אצות וכו'. נוצר נייר בעל מרקם ייחודי, ולרוב בעל נפח. ניירות אלו משמשים לרוב כניירות מעצבים לקטלוגים, הזמנות, כרטיסי ברכה וכו, ורק במקרים מיוחדים משתמשים בהם להדפסת ספרים.
 
לאחרונה חל גידול של ממש בסוגי הנייר האקולוגי והממוחזר אשר מגיעים לארץ. ישנן כבר כמה חברות המייבאות נייר כזה (מדן, פרלוד) והן מציעות מגוון רחב של ניירות יפיפיים המתאימים הן להדפסת ספרים והן לצרכים אחרים.
 
אולם, הבעיה העיקרית של ניירות אלו היא עדיין העלות, מאחר ונייר אקולוגי או ממוחזר מייקר את תהליך הפקת הספר באופן משמעותי. תקוותנו היא שככל שיגבר הביקוש לנייר אקולוגי, הבאתו לארץ תהייה כדאית יותר ומחירו ירד.
 
במקרים בהן ההיתכנות הכלכלית אינה מאפשרת הדפסה על נייר אקולוגי או ממוחזר, אנו ממליצות בחום על נטיעת עצים כמספר העצים שנדרשו להפקת הנייר שעליו הודפס הספר.
 
 
 
לדוגמא- להדפסת ספר ילדים סטנדרטי ב- 2000 עותקים נדרשים כ- 4 עצים בוגרים.
באמצעות קק"ל, אנו ניטע עבורכם מספר עצים כמספר העצים שנדרשו להפקת הספר.
 
 
 
 
 
 

 

 
 האתר עוצב ונבנה ע"י נוצה
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים