להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 שלח


מהו הקושי הגדול ביותר בגידול תאומים
[תוצאות]

דף הבית >> היחסים החברתיים של תאומים - מההרצאה של ד"ר אריאל כנפו

 

היחסים החברתיים של תאומים בבית, בגן ובבית הספר
ד"ר אריאל כנפו - בכנס "תאומים בגיל בית הספר" של המרכז לתאומים
12 בפברואר 2008
טעימות מההרצאה:
 
נוכחותו של אח תאום עשויה להשפיע על התפתחותו החברתית של ילד אך רוב המחקרים מראים שאין בתקופת הבגרות הבדלי אישיות או הבדלים משמעותיים ביכולת החברתית, בהשוואה בין תאומים ובין יחידאיים. 
 
לעומת זאת ישנם הבדלים בגילאים צעירים מאוד - ההתנהגות החברתית של תאומים נמוכה מזו של יחידאיים ויתכנו יותר בעיות חברתיות. עולה השאלה האם הסיבה לכך היא שהתאומים מסתמכים על התאומות כמקור לסיפוק צרכיהם החברתיים. בכל אופן - עם השנים הבדלים אלה נעלמים.
 
בגיל 3-5 שנים ילדים מפתחים את יכולתם להבין את מחשבות הזולת. יכולת זו חשובה ליצירת יחסים חברתיים. תאומים שאין להם אח בגיל שונה משלהם מתקשים יותר להבין את נקודת המבט של הזולת. כך לדוגמא כשיש אח תינוק קל יותר להבין שהוא לא יודע את מה שאני יודע.
 
כשנשאלו מורים על הבעיות החברתיות של תאומים שלומדים באותה כיתה או שלומדים בכיתות נפרדות, מצאו כי בגיל 7 היה הבדל קטן אך מובהק לטובת תאומים הלומדים באותה כיתה. ההורים לעומתם דיווחו על הבדלים קטנים אף יותר. כך היה גם בגיל 9 שנים. יש לקחת בחשבון בהסתכלות על נתונים אלה כי יתכן שההפרדה בכיתות נעשתה מהתחלה על רקע של בעיות חברתיות שקדמו להפרדה עצמה.
 
מערכות היחסים בין תאומים אינן אדישות לרוב אלא נעות בין רמות שונות של קירבה, עימות ותחרותיות. במחקר התאומים הישראלי, בו השתתפו מעל 700 משפחות נמצאו 3 דפוסים של מערכות יחסים בין תאומים:
יחסים אינטנסיביים – בהם ממד קירבה גבוה, ממד עימות גבוה ורמת תחרותיות גבוהה. דפוס זה נמצא בקרב כשליש מכלל התאומים שנבדקו.
יחסי עימות – בהם ממד קירבה נמוך וממדי עימות ותחרותיות בינוניים.
יחסים הרמוניים – בהם ממד קירבה גבוה, ממד עימות נמוך ורמת תחרותיות נמוכה.
היחסים ההרמוניים שכיחים יותר בקרב תאומים זהים.
במשפחות בהם יש לתאומים אח גדול יותר היחסים היו פחות אינטנסיביים. במשפחות בהם לתאומים יש שני אחים גדולים מהם או יותר היחסים היו יותר הרמוניים.
 
בסיכום –
לתאומים יש התפתחות חברתית מיוחדת אך עד גיל בית הספר רוב ההבדלים בהשוואה ליחידאיים נמחקים. היחסים בין התאומים מושפעים ממבנה המשפחה ומסוג התאומות. יחסים אלה קשורים ליחסים החברתיים של התאומים במערכות נוספות (במשפחה ומחוצה לה).
 
ו
לייבסיטי - בניית אתרים