הקצפת חלב

 

על מנת שיתקבל קצף קרמי, עבה, סמיך ועשיר ביותר, מומלץ להתחיל עם חלב קר וכלי נירוסטה להקצפת חלב מקורר גם הוא. להשגת הקצף המוצלח ביותר מומלץ להשתמש בחלב קר עם 2% שומן לפחות.

 

תחילה מוזגים לכלי ההקצפה כמות רצויה של חלב. חשוב לזכור כי החלב "עולה" בתהליך ההקצפה ועקב כך לא למלא את כלי הנירוסטה עד הסוף בכדי למנוע גלישת קצף. לאחר מכן, מכניסים את צינורית ההקצפה לכלי הנירוסטה, ומעלים את הכלי לגובה כך שהצינורית כמעט נוגעת בתחתית הכלי. בזמן הקצפת החלב חשוב לשים לב שראש הצינורית יהיה כל הזמן מתחת לפני החלב. על מנת שיתקבל קצף מושלם, צריך להזיז את כלי הנירוסטה בתנועה מעגלית וגם להניע את הכלי מלמטה לכיוון מעלה כל הזמן להיווצרות קצף אחיד. 
 

הערה חשובה !!! יש להקפיד כל הזמן שקצה הצינורית יהי כל הזמן מתחת לפני שטח החלב ולא בתוך הקצף למניעת היווצרות בועות אויר ! קורה ונשמע רעש של ביעבוע, זה אומר שקצה צינורית ההקצפה נמצא מעל פני החלב וצריך להנמיכה. את החלב יש להקציף עד שהוא מגיע לטמפרטורה של כ- 65-70 מעלות או עד שמרגישים בכף היד שהחלב חם מספיק. חשוב ביותר להיזהר ולא לגרום לחלב לרתוח.

 

למאמר המעמיק בנושא הקצפת חלב ראה להלן- הדרך הנכונה להקצפת חלב!

 

הדרך להקצפת חלב מקצועית-


הקצפת החלב היא מיומנות הבאה עם הניסיון. חלב מוקצף בצורה מקצועית הוא חלק בלתי נפרד מכוס קפוצ'ינו או קפה לאטה איכותיים. על מנת להשלים את הערכה המקצועית והמושלמת להכנת קפה איכותי, כי בטח כבר יש לך מכונת קפה, ואף מטחנת קפה איכותית, אנו נמליץ לך לקנות קנקן עשוי נירוסטה איכותית להקצפת החלב. למרות זאת, אינך חייב/ת לרכוש קנקן נירוסטה יוקרתי, אלא ניתן להסתפק גם בקנקן עשוי פורצלן. גם בבית ובמשרד אפשר להכין משקאות קפה איכותיים וטעימים כמו בבתי קפה ומסעדות, הכל עניין של רצון ומיומנות (כמובן, במידה ויש לך את כל המכשור הרלוונטי).  

מספר כללים להקצפה איכותית ונכונה

 

 תחילה, ממלאים את קנקן הקצפת החלב בחלב קר (מומלץ חלב 2-3% שומן ומעלה) בכמות הרצויה. חשוב מאוד לשים לב שלא למלא את הקנקן עד הסוף על מנת למנוע גלישת קצף במהלך הקצפת החלב. 

הערה חשובה: אין להשתמש לעולם בחלב שכבר חומם קודם לכן.

 

תחילה לוחצים (או מסובבים את כפתור ההקצפה - תלוי בסוג המכונה שברשותכם. בסוג מסויים של מכונות יש צורך בהמתנה עד הדלקת נורית הבקרה המצביעה על כך שהמכונה התחממה עד לטמפרטורה הדרושה וניתן להקציף חלב. כדאי לבדוק את הוראות השימוש בכל מכונה ומכונה). לאחר שכל המים מתנקזים מהצינורית והחל לצאת רק אויר חם, מכניסית את ראש צינורית אדי הקיטור למיכל ההקצפה בצורה כזו שראש הצינורית נמצא מתחת לפני שטח החלב. בשלב זה שומעים את רעש האויר המוזרם לחלב.

 רוב הקצף נוצר בשניות הראשונות של ההקצפה ובגלל זה הן חשובות מאד. הקצף האיכותי ביותר הוא הקצף האחיד, הסמיך והקטיפתי בו בקושי ניתן לראות בועות.

 על מנת לקבל קצף מעולה חשוב מאוד לא להרתיח את החלב על מנת שלא יעבד את תכונותיו ואת טעמו. את חום החלב אפשר לבדוק עם כף וחשוב לזכור שהטמפרטורה לא צריכה לעבור את 70 מעלות. הקצפת חלב מושלם באה עם הזמן והניסיון. כך שאין דאגה אם על הפעם הראשונה הקצף לא יצא מושלם - כמו כל מיומנות אחרת גם זו נרכשת עם הזמן.
במקרה ואתם לא מרגישים את חום החלב או לא יודעים להעריך אותו, אתם יכולים לקנות מד חום מיוחד שיצביע על חום החלב וכך תדעו מתי החלב הגיעה לטמפרטורה האופטימאלית. 
 

כללים להקצפה מוצלחת בעזרת מד חום :

כאשר מד החום מורה על 26-7 מעלות צלסיוס, יש להרים את קנקן ההקצפה כך שראש צינורית ההקצפה כמעט נוגע בתחתית הקנקן. בצורה כזו תווצר "מערבולת" והחלב ינוע בצורה סיבובית מסביב לצינורית ההקצפה. כאשר מד החום מורה על 65-70 מעלות - החלב חם מספיק וניתן למזגו לתוך המשקה הרצוי.  

הערה חשובה: במידה ומחממים את החלב מעבר ל- 75 מעלות צלסיוס, החלב מאבד את תכונותיו וטעמו נפגע. כמו כן, החלב עלול לשרוף את לשונך.
 

לאחר ההקצפה

 

לאחר סוף תהליך ההקצפה, מכבים את כפתור אדי הקיטור (בהתאם לסוג המכונה שברשותכם ולהוראות היצרן) ומומלץ לנגב את הצינורית במטלית לחה.
בזמן זה, החלב המוקצף "ינוח" בצד. אם אתה שמים לב שבקצף נוצרו בועות גדולות - פשוט תסובבו את הקנקן ותדפקו קלות על דפנותיו על מנת "לפוצץ" את הבועות הגדולות. 
בעת שהחלב "נח" בצד, הכינו את קפה האספרסו. כאשר הקפה מוכן - גם החלב מוכן למזיגה.  את החלב מוזגים בעדינות בכדי שיתערבב עם הקפה בשכבתו העליונה. מעל החלב ניתן להוסיף קצף רך באמצעות כף. 
 

הקפה שלכם מוכן ואתם מוזמנים לשבת ולהינות מניחוח, ארומה וטעם של הקפה המשובח פרי ידכם.
 

 

למידע נוסף מומלץ לבדוק אתרים בינלאומיים ומקצועיים כגון latteart.

 

 

 

 

 


להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך: